Blogia
Joaquim de Catalunya

No em toquis els nassos con el catalán, by Quim Pedret

"Peti qui peti"

Traducció de nassos: pelotas, pilotes o pebrotets.

(Text mitg bilingüe) i una mica de rus

DIGUI, OIGA

 

Priviet

Kac dela? Ya, ochin jaracho (muy bien) o solament una mica, si filamos prim, digamos que ‘pitxis pitxis’, segons

Hoy es de estos días que vas como despistat. Potser hace ja setmanes, Una setmana un pelo complicada, Grecia a punto de la quiebra, que podría haber arrosegado a Portugal i a España. Merkel en contra de l’oposició i amb moltes critiques fa de sostenidor (Sostén) del país helenic. Me explicaré. Todo el batibull dins del meu cap va començar ayer o más bien dicho unos días atrás, cuando me invitaron a un sopar -pagando yo- i donde se hablaría del Empordà, y cito textualmente: ”Paralem com bons catalans”. ¡¡Caray!! Mi comentario fue el siguiente: “Me gustaría que matizarais esto de ‘Com bons catalans” ¿Hay un baremo para saber la cualidad de un català? O eres buena persona o no lo eres. Estas embarazada o no lo estás. No he conocido a ninguna mujer que esté medio embarazada. Jo soc català, si hubiera nacido en Rusia sería ruso -vaya merito- , pero afortunadamente siempre seré de donde vulgui ser, por eso soc Empordanés y veï de Vilajuïga… Aixó es una elecció i a más a más, una elección tranquila. Lo dic per el poble. Es maco y molt tranquilo

També meses atrás ya había sentit hablar de una cosa extraña, la llaman: La Casa Gran de Catalanisme, cosa que comenté con amics catalanes y castellans y la mayoría no supieron dir-me res, ni de que se trataba. Algunos me preguntaron: ¿La Casa es un Hotel? ¡No fotis! -le dije- es una cosa seria i sale en el ‘Jo vull el canvi’ y en el Google

Tambien ahir en un periódico de tirada nacional, había una pregunta que deia lo siguiente: ¿Para qué serveix el catalán si vas a Europa? ¡¡Cony!!, para ir a Andorra -vaig pensar- Però –serio que soy- mi comentario fue el siguiente: “Encima de que su comentario, esta fuera de contexto, vosté con su ignoracio ai mala llet, aun no se ha enterado que Catalunya y España están dins de Europa”

En el ‘Face’ encontré esto: “Artur Mas… a les 7 de la tarda, assistiré al lliurament de la medalla d’honor, en la categoria d’or, que el Parlament de Catalunya atorgarà a Josep Guardiola”

Por lo visto Guardiola ha conseguido fer en Catalunya lo que el nen Jesucristo no hizo en Palestina: Ser profeta en su tierra. M’alegro por ell, pero tanta cara bon xicot, tanta condescendencia, tant amén, tant servilismo hacia la figura de estos señores, em semblan, si mes no inquietantes, i cuando menys sospitosos. La falta de crítica es el començament de la dictadura? No confonguem valores de tolerancia, con vectores de pensament único y de corte políticamente correcto, tan típicos d’en Pep. Aviat igual es dirà  Pepe Hucha… ¡Oh! Aixi li deiem a casa, cuando era yo pequeñito al que cantaba ‘Di papa’ con la ‘sua figlia’

Yo hice el siguiente comentari: “A veure, no es una pregunta per fer conyes President, pero el de la medalla es el Pep Guardiola que entrena el Barça? o es el Josep Guardiola que lleva tota la vida cantant cançons que le gustaban a la meva madre que en paz descansi? O potser a Josep Guardiola (cantant) no li donaran cap medada a merit de les arts o del treball encara que fes famosa la cançó ‘Se’n va anar’ (de Lleó Borrell sobre un text de Josep Maria Andreu i Forns i aquesta guanyés el Primer Premi del V Festival de la Cançó Mediterrània en les veus de Raimon i Salomé. I a mes em preguntaba… i la Nuria Espert? I en Josep Carreras? I la Montserret Caballé, i el Ferran Adrià? Donde están les seves medalles del Parlament.

No hay que ser tan ‘bledes’ (Acelgas), este galardón tiene clars tintes polítics, por lo mismo que el Barça es "más que un club" i sembla ser que te la pretensió de representar certs ideals separatistas ¿no?. Póngamonos a pensar un minuto, si Guardiola fos entrenador del Espanyol, con el mismo palmarés, no le habrían dado ni una puñetera piruleta. ¿Verdad?

A les horas he caído…¡¡Chuff!! Serà perque Guardiola -el que canta- es l’autor del l’himne del Reial Club Sportiu Espanyol de Barcelona?. Que aviat ens oblidem de les bones persones. Com aviat nos olvidaremos del Pep Guardiola. El humans son així: "Humans tan mateix" con decía el padre Jordi Llimona.

I mientras un altre usuari ha afegit: “Joaquim Pedret –servidor-, en Josep Guardiola, -el cantant, el de “Sixtintons- encara es viu, es amic meu, encara que és de l’Espanyol i encara canta” ¿Us heu fijado? Es amic seu, a pesar de ser del Espanyol. Caramb he pensat. Serà que canta a la dutxa, pobret ja te els seus anys

Jo he añadido: Josep C…jo no he dit que el cantant Josep Guardiola estigui muerto. Jo dic que potser em perdut una mica el norte, como bien dice la Carme C…. Ens oblidamos de molta gent avans del Pep. Jo no li trec merits al joven chico de Sampedor, però penso que la ciencia, l’investigacio, el metjes, els ‘paletas’ i molta gent anónima, està per demunt de tant de futbol. O es que si el Barça va be, Catalunya tambe va bé? ¡No hagamos conyas!
A mi també m’agrada el Barça y mucho, però el mentjar cada dia, las hipotecas, la salut, el bienestar, mi suegra i la feina, està o tiene d’estar per sobre de todo. Sino quin pais farem? Un pais de pelotes? ¿Once millonaris en calsutets detràs de una pelota?

 

Curs de bilingüisme total, unidad cuatro (4)

image

Així potser parlaremos de aqui unos anys, sinó al tiempo

 

Seamos consecuentes i seriosos de una punyetera vez. Visca Catalunya ¡¡Ah!! Soc tan despistat que no recordabe que el domingo –mañana- es el onze de septiembre y que fa diez años de la voladura de les Torres Gemelas de Nova York, on varem morir más de cinco mil persones ‘Humanes tan mateix’ i mentrestant aqui a Catalunya casi el 80 % de la població de Catalunya pregona que vol ser bilingüe, però los políticos se han puesto ‘tusudos’. ¿Será un pulso de los que ‘peti qui peti’, y por narices? I ens pasaremos les sentencies del Tribunal per l’angonal? Que país, cual? El mío, el teu, el nuestro, el suyo, el de él.

M’he tranquilitzat, cuando he pensado que afortunadament el poble català del carrer, no tes res a ver con los políticos, els seus interesos y sus ‘chenchullos’

Sapasiva i Spacoi noi nochi ¡Paca! (Dasvidania)

 

¡¡Ah¡¡ y a Badalona sin Diada… ¿la diada?. Ja ho decia unas rallas atrás: ¡Quin país!

 

El Quim Pedret bilinguïsta actiu*

* El meu psicòleg psicolingüista s’encarrega d’estudiar aquest fenomen, que em te preocupado

 

Ciudadano del Principat de Catalunya (de momento)

0 comentarios